Unettomuus

Uniliiton mukaan jopa 700 000 suomalaista kärsii unettomuudesta ja 10% kroonisesta unettomuudesta. Unettomuudella tarkoitetaan tyytymättömyyttä unen pituuteen tai unen laatuun.

Unettomuuden taustalla on aina joku syy tai sairaus, joka häiritsee yöunta ja herättää nukkujan toistuvasti. Yleensä unettomuus voi vaivat kolmella eri tavalla: vaikea saada unen päästä kiinni; huono ja/tai katkonainen yöuni ja liian aikainen herääminen aamulla.

Yleisin syy unettomuuteen on ns. toiminnallinen unettomuus, mikä johtuu siitä, että reagoimme johonkin niin voimakkaasti psyykkisellä tai fyysisellä tavalla, mikä aiheuttaa unen häiriytymisen.

Jatkuvan eli kroonisen unettomuuden syitä on lukuisia:

  • krooninen toiminnallinen sopeutumisunettomuus, joka liittyy usein stressiin, tunne-elämän kriiseihin, elämänmuutoksiin, ympäristötekijöihin
  • psykiatriset oireet ja sairaudet, kuten masennus-ahdistusoireet
  • alkoholin ja unilääkkeiden käyttö
  • lääkkeiden sivuvaikutukset
  • levottomat jalat, raajojen yöllinen liikehäiriö eli yöllinen myoklonus
  • uniapneaoireyhtymä
  • REM-käyttäytymishäiriö
  • yölliset kohtaukset, esim. epilepsia, uneen liittyvät erityishäiriöt, unissakävely, kauhukohtaukset, hampaiden narskutus
  • viivästynyt tai aikaistunut unijakso
  • liialliset päiväunet
  • sydän- ja/tai keuhkosairaudet
  • ruokatorven refluksitauti, mahahaava
  • kilpirauhasen liikatoiminta
  • vaihdevuosiin liittyvä unettomuus
  • ihottumat, kutinat, allergiat, kiputilat
  • urologiset sairaudet
  • reumasairaudet, fibromyalgia
  • päänsäryt
  • Parkinsonin tauti ja muut neurologiset sairaudet

HOITO

Unettomuutta hoidetaan ensisijaisesti käsittelemällä unettomuuden syitä. Unilääkkeet voivat olla paikallaan akuutin unettomuuden hoidossa, mutta unettomuuden kroonistuessa unettomuuden syitä on tarpeellista tutkia ja hoitaa huolellisesti.

Asianmukaisen lääkehoidon rinnalla kognitiivis-behavioraalisilla menetelmillä on saavutettu hyviä tuloksia. Nämä menetelmät auttavat unetonta asennoitumaan uneen ja nukkumiseen eri tavalla, ja ne antavat mahdollisuuden vaikuttaa itse hyvään nukkumiseen. Unihygienia ja unen huolto ovat ensiarvoisen tärkeitä hyvän nukkumisen perustana.

Käypä hoito – Unettomuus